Click on above ad for more information

Monday, December 26, 2005

The Converted Jews


Mengikut James W. Von Brunn dalam bukunya "Kill The Best Gentiles" perkatan "Jew" ini dicipta oleh William Sheridan, seorang dramatis British, dalam karyanya "The Rival" pada 1775. Perkataan ini datangnya dari perkataan "Judean" dan diguna sebagai perkataan slang dan bermaksud JUDEAN OF HEBRAIC FAITH tetapi punya perwatakan orang2 KHAZAR. Asal-usul Khazar korang boleh baca sendirilah kat internet. Macam2 ada. 90% Jew sekarang adalah terdiri dari orang2 Khazar.

Kononnya perkataan "Jew" tidak diguna dalam Old Testament asal dalam bahasa Hebrew ataupun Torah yang telah dialih bahasa dari Aramaic ke bahasa Greek dan lain2. Selepas 1776 apabila Khazar diterima oleh Kingdom2 Kristian sebagai serpihan kaum Judea dari diaspora, mereka dipanggil Jew secara rasmi. Masa itulah "Talmudism" menjadi "Judaism". Maka bermulalah perkataan "Judaism" dan "Jew" dimasukkan kedalam edisi2 semakan Talmud dan Holy Bible kemudiannya. Justerunya orang2 Khazar telah menjadi "The Choosen People", pewaris Covenant, Palestine dan lain2 kekayaan dan khazanah yg berada di bumi Palestine. Barang diingat mereka boleh mendapatkan tanah untuk dijadikan negeri di bumi Afrika tetapi mereka telah menolak cadangan itu dan mereka mahukan Palestine juga.

Apakah sebenarnya yg dikatakan perwatakan Khazar itu? Cukup dengan yang berikut sahaja buat masa ini:

Pakar sejarah memanggil mereka Ashkenazi (Asiatic/European Jew).
Pakar anthropology memanggil mereka Mongol-Armenoid Jew.
Pakar psychology memanggil mereka "manicdepressives".
Mereka juka dikenali sebagai "Masters of deceit".

Ni ada satu lagi cerita tentang mereka yang dipetik dari penulisan Benjamin Freedman who was a Jewish defector.

Masa itu, menjadi kebiasaan bagi negara2 Kristian di Eropah untuk mengadakan upacara rayat mengangkat sumpah taat setia kepada raja2, pembesar2, tetuan punya tanah dan lain-lain. Apabila Khazaria jatuh ke tangan Russia, pihak Khazar telah menukarkan Talmud di bahagian-bahagian tertentu dengan effek bahawa sumpah itu tidak valid kepada Jews walaupun dilafaskan. Lambat laun hal ini menjadi pengetahuan ramai. Mereka juga menolak bahasa Russia dan semua langkah2 Russia untuk mengasimilasi orang2 Khazar ke dalam negara Russia tidak mendapat sukses. Oleh itu banyaklah kejadian2 yang diceritakan oleh sejarah sebagai pogrom, persecution, diskriminasi dan lain-lain. Ada Rabbai yang ingin membuang undang2 ini dari Talmud kerana ianya tidak ada kena mengena dengan persoalan spiritual, akan tetapi Rabbai Khazar tak bersetuju. Jadi, sampai la ni mereka masih mengamalkannya.

Kepada sesiapa yang tertanya2 mengapakah "Jew" amat tidak disenagi pada masa dahulu, ini mungkin menjadi salah satu jawapan.

2 comments:

Aisya Redd Rohim said...

Saya tertanya2,
Khazar itu sebahagian dari Kazakhstan kah?

Ini yg saya 'cut & paste' dari Dajjal Wordpress;

Cuma yang boleh kita perhalusi ialah dari suku manakah Dajjal itu berasal kerana Yahudi mempunyai pelbagai cabang suku antaranya ialah:

* Mizrahi
* Khazar
* Sephardi
* Askhenazi
* Samaritan

Tetapi dalam suku-suku di atas saya berkeyakinan (InsyaAllah) Dajjal itu adalah dari suku Ashkenazi di atas beberapa fakta.

*** penulis mencernakan Khazar & Ashkenazi dua suku yg berbeda.

Maaf, saya dahagakan ilmu.

MANDALAY said...

Sori for the late reply....
Khazar dan Khazakh adalah berlainan sungguhpun dari bahasa mereka adalah dari puak2 Turki. Tamadun Khazar di Khazaria di utara pergunungan Caucasus, black Sea, Crimea masa 7-10 Century. Mereka di percayai berketurunan Togarmah, cucu Japeth(anak Noah). Bila mereka menganut Judaism mereka di panggil Ashkenazi Jew (Converted Jew).

Khazakh pula dari Khazakh Khanate (16th century)dikatakan berketurunan Chagadai, anak Ganghiz Khan. Sekarang Khazakhstan di sebelah timur Caspian Sea